Share
Terug naar overzicht
Whatsappen met de gemeente
Thumbnail

De gemeente Heerenveen is een proef begonnen met WhatsApp als nieuw communicatiekanaal. Vragen aan de gemeente, maar ook meldingen, zijn via dit kanaal aan de gemeente door te geven.


Laagdrempelig
Heerenveen is niet de eerste gemeente die Whatsapp gebruikt; onder andere Terneuzen en Vlagtwedde proberen het kanaal sinds kort ook uit. Voor Heerenveer is het 'een mooie toevoeging op de andere communicatiekanalen van de gemeente'. WhatsApp is laagdrempelig en wordt gebruikt door veel inwoners, zo is de gedachte. De uitgebreide informatie van de website is ook makkelijk via WhatsApp te delen.

Geen restricties
Volgens een woordvoerster van de gemeente zijn er geen beperkingen aan waar de 'appjes' over gaan. Het kan dus een reguliere vraag zijn, maar ook een melding van de spreekwoordelijke losse stoeptegel. Voor de proef is een speciaal mobiel nummer (06-14399559) in het leven geroepen, dat overigens niet is te gebruiken voor gewone gesprekken of voor SMS'jes.

Kantooruren
Over het succes kan de woordvoerster nog niet veel zeggen. "De eerste dag waren er tien reacties, zonder dat we er veel publiciteit aan hadden gegeven." De proef duurt vooralsnog een half jaar; daarna gaat de gemeente kijken of er voor dit kanaal een vaste plek wordt ingeruimd. De afhandeling van WhatsApp-vragen en -meldingen gebeurt door het klantcontactcentrum - alleen tijdens kantooruren. Heerenveen benadrukt dat er geen privacygevoelige informatie via WhatsApp wordt verstuurd.

Reageer op dit artikel
Uw naam Verplicht veld
E-mail adres Verplicht veld
Functie
Reactie Verplicht veld
Reacties (1)
  • Waarnemer (Jurist van het zuiverste water) 2 juni 2014, 08:08 Leuk! Een kanaal erbij voor het indienen van (onmogelijk uit te voeren) Wobverzoeken.
    Zal niet de bedoeling zijn, maar deze gemeente heeft (on)bewust artikel 2:15 lid 1 Awb toegepast. Betekent dat allerhande juridisch getinte zaken per whatsapp kunnen binnenkomen, waarna wellicht meteen een beslistermijn gaat lopen.